Dobry Start – ważne informacje dla pieczy zastępczej
wtorek, 06.07.2021
Przejdź do wpisu Dobry Start – ważne informacje dla pieczy zastępczej

Z dniem 1 lipca 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął realizację programu „Dobry start”. Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia  Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. poz. 1092) rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych składają wnioski o świadczenie dobry start do ZUS.

W celu uzyskania świadczenia dobry start na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej, ww. osoby zobowiązane są dołączyć do wniosku o świadczenie dobry start, zaświadczenie o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce  opiekuńczo-wychowawczej albo regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej wraz z datą umieszczenia, wydane odpowiednio przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, powiatowe centrum pomocy rodzinie albo podmiot, o którym mowa w art. 190 ustawy  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

W ramach usprawnienia procesu wydawania zaświadczeń dla osób sprawujących pieczę zastępczą Ministerstwo przygotowało do wykorzystania wzory zaświadczeń:

Na jednym zaświadczeniu należy wskazać wszystkie dzieci przebywające w danej rodzinie lub placówce, na które osoba zainteresowana będzie ubiegała się o świadczenie dobry start.

Osoby sprawujące pieczę zastępczą, wnioski o świadczenie dobry start składają wyłącznie drogą elektroniczną poprzez portal PUE ZUS. W celu ułatwienia składania wniosków ZUS przygotował instrukcje jak należy złożyć wniosek o świadczenie dobry start. W załączeniu przesyłam  instrukcje w celu udostępnienia osobom zainteresowanym:

  1. Instrukcja dla dyrektora placówki opiekuńczo- wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej,
  2. Instrukcja dla opiekuna (dotyczy m.in. rodziców zastępczych oraz osób prowadzących rodzinne domy dziecka),
  3. Jak dosłać załączniki do wysłanego wniosku o świadczenie dobry start,
  4. Jak sprawdzić szczegóły wniosków o świadczenie dobry start.

Instrukcje są dostępne również na stronie internetowej ZUS pod linkiem https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start.

Zgodnie z Instrukcją składania wniosku przez dyrektorów placówek, wniosek o świadczenie dobry start, w imieniu dyrektora, może złożyć osoba przez niego upoważniona (np. pracownik administracyjny). Przykładowy wzór (kliknij w link)  upoważnienia do reprezentowania dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej/regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.

 

Pismo Dyrektora Departamentu Polityki Rodzinnej